Värdegrund

Personalens förhållningssätt utgår från ett barnperspektiv och sker utifrån våra värdeord.

Trygghet

  • Liten förskola – småskalighet
  • Samspel styrelse – föräldrar – personal ger delaktighet och engagemang i verksamheten
  • Vi vill att alla känner tilltro till vår verksamhet
  • Vi vill skapa trivsel, trygghet och arbetsro för alla som vistas på Trollhatten
  • Pedagogerna arbetar utifrån ett förhållningssätt och en barnsyn som utgår ifrån barnens perspektiv
  • Barnen är vårt gemensamma ansvar, personal – föräldrar

Utveckling

  • Genom kommunikation, samspel och upplevelser blir varje stund och varje möte ett tillfälle till lärande
  • Barn och vuxna utforskar och lär av och med varandra
  • Lärande sker genom att uppleva med alla sinnen i samband med lek, skapande, rörelse, musik, drama, språk, matematik, naturvetenskap och teknik
  • Alla barn får utmaningar efter sin förmåga och sina förutsättningar
  • Förskolan strävar efter att skapa en balans mellan lek, planerade aktiviteter och vila
  • Styrelse och personal deltar i aktuell fortbildning för att utveckla förskolan

Respekt

  • Bemöt andra som du själv vill bli bemött
  • Alla barn och vuxna blir sedda och bekräftade dagligen
  • Barn är individer utan vuxnas erfarenheter och ses som människor med lika värde
  • Vi strävar efter att skapa ett demokratiskt arbetssätt där barnen får inflytande i sin vardag
  • Alla som vistas på förskolan har rätt att bli respekterade för den de är och de åsikter de har

Glädje

  • Barn och vuxna känner sig välkomna till förskolan
  • Tiden i förskolan innehåller mycket lek och kreativitet
  • Vi uppmuntrar positiva handlingar och förhållningssätt gentemot varandra